دریفتینگ 3

دریفتینگ 3

 تکنیک های دریفت

در قسمت قبلي اشاره شد كه به طور كلي 2 تكنيك اصلي براي دريفت وجود دارد clutching technique كه مخصوص اتومبيلهاي ديفرانسيل عقب ميباشد و در ديفرانسيل جلو براي دريفت كاربردي ندارد و hand brake technique که برای اتومبیلهای دیفرانسیل جلو نیز استفاده میشود.

همچنين توضيح مختصري درباره اين دو تكنيك اصلي داده شد تا يك تصوير كلي از دريفت داشته باشيد.
در اين قسمت و قسمت بعدي همه تكنيكهاي دريفت و روش انجام مرحله به مرحله آنها توضيح داده شده است.

براي انجام اين تكنيكها يك راننده بايد چه خصوصياتي داشته باشد؟
حساس نسبت به هر آنچه به چسبندگي لاستيكها و رفتار اتومبيل مربوط ميشود ٫ سريع و در عين حال با عملكرد روان ٫ آگاه ٫ كاملا مسلط و آگاه بر اتومبيل ٫ كاملا رفتارهاي اتومبيل و نحوه واكنش اتومبيل به فرامين مختلف را درك كرده باشد و در هر لحظه و در هر حالتي بداند اتومبيل چه رفتاري انجام خواهد داد و بتواند اتومبيل را به نحوي دلخواه و مطلوب هدايت كند و .... كه همه اينها از خصوصيات رانندگان ماهر ٫ حرفه اي و ورزيده است.

تصور كنيد به روش مثلا faint و يا Swaying شروع به دريفت كرده ايد و اتومبيل به شدن در حال دريفت با پهلو است و در لحظه اوج دريفت در حالي كه اتومبيل كاملا با پهلو در حال سر خوردن است و فرمان را به صورت معكوس تا حد ممكن چرخانده ايد ٫اتومبيل رفته رفته از ميزان دلخواه شما بيشتر Oversteer شد و احساس كرديد اتومبيل به سوي Spin ميرود چه كاري انجام ميدهيد؟
كنترل پدال گاز و بازي كردن با فرمان نكته بسيار مهمي است و در هنگام دريفت هدايت اتومبيل تنها با فرمان صورت نميگيرد ٫ هر يك از 4 لاستيك همانند فرمان در كنترل اتومبيل نقش دارند و بايد بدانيد هنگامي كه در حال دريفت هستيد يعني اتومبيل شما فراتر از ليميتهاي چسبندگي لاستيكهاست ٫ نسبت به برخي از فرامين شما بسيار حساس ميشود و به برخي فرامين اتومبيل واكنشي فراتر از انتظار نشان ميدهد و به برخي از فرامين واكنشي در حد انتظار شما نخواهد داشت.

به لحظه اوج دريفت و پيشرفت به سوي اسپين بر ميگرديم ٫ به نظر من 2 گز ينه براي ادامه زيباي دريفت وجود دارد ٫ يا بايد چرخهاي عقب كمي چسبندگي خود را بازگيرند و يا بايد متناسب با همان ميزان oversteer اضافي ٫ چرخهاي جلو نيز سر بخورند. پس بدون رها كردن كامل پدال گاز ميزان گاز را تا حدي كاهش ميدهيم و اگر احساس شد اينكار كافي نخواهد بود بايد از چسبندگي لاستيكهاي جلو به ميزان Oversteer اضافي كاست ٫ كه اينكار بسته به شرايط ميتواند با بازي كردن با فرمان و يا در شرايط شديدتر كه هيچ گزينه اي نداريد با مقدار كنترل شده اي ترمز لاستيكهاي جلو را كمي سر دهيد ( شايد با left foot braking).البته ترمز كردن هنگام دريفت اصلا توصيه نميشود ولي گاهش اوقات بايد بدانيد با چه عملي اتومبيل شما چه عكس العملي نشان خواهد داد كه اين امر كاملا بستگي به شرايط دارد.

شما بايد كاملا رفتار و ليميتهاي اتوملبيل خود را بشناسيد و حالت تعادل در Slide و drift را به نحو مطلوبي ايجاد كنيد.به همين دليل اگر تقسيم وزن اتومبيل در جلو و عقب مساوي و يا در حالتي تقريبا مساوي باشد كار شما راحتتر و بهتر صورت خواهد گرفت. ايجاد حالت neutral balance ( به لغتنامه رانندگي مراجعه كنيد) هم از لحاظ ساختاري اتومبيل و هم از لحاظ رانندگي مهم است.

تكنيكهاي دريفت (Drifting techniques) عبارتند از :

Heel Toe Shifting
E-Brake Drift , Side Brake Drift , hand brakedrift
Clutch Kick
Shift Lock Drift
Dirt Drop Drift
Feint Drift - Faint Drift
Jump Drift
Braking Drift
Kansei Drift
Long Slide Drift
Swaying Drift , Manji Drift , Choku-Dori
Power Over


نكات ٫ مراحل و نحوه Drifting techniques



Heel ToeShifting
در قسمت پنجم رانندگي فني تكنيك Heel-toe downshifting به صورت كامل توضيح داده شده بود ٫ ميتوان از اين تكنيك براي دريفت استفاده كرد.
Heel toe shifting يك تكنيك Race است كه بدين روش راننده ميتواند در حال ترمز كردن به سرعت معكوس دهد.انجام درست اين تكنيك باعث ايجاد تعادل و تناسب بين موتور ٫ اجزاي سيستم انتقال نيرو ٫ چرخها و سرعت اتومبيل ميشود و بدين طريق هنگام معكوس دادن اتومبيل از drive line دلخواه لغزش نخواهد داشت.
هنگام دريفت از تكنيك heel toe downshifting براي انجام معكوس همراه با افزايش rpm ( دور موتور) در هنگام ترمز كردن براي انتقال وزن اتومبيل به چرخهاي جلو و كاهش وزن روي چرخهاي عقب استفاده ميشود.

1- قبل از ورود به پيچ ترمز كنيد تا وزن اتومبيل روي چرخهاي جلو منتقل شود ٫ Double clutch / heel toe downshift را انجام داده ( قسمت بعدي را ببينيد) فرمان را چرخانده و وارد پيچ شود ٫ حركت بايد به گونه اي باشد كه اتومبيل دچار Oversteer شود.

2- كلاج را فشار داده و دنده را خلاص كرده و كلاج را رها كنيد ٫ در حال ترمز كردن ٫ پاشنه پا را روي پدال گاز آورده و دور موتور را افزايش دهيد (blip) تا دور موتور متناسب با سرعت اتومبيل و اجزاي انتقال نيرو باشد. بدون تنظيم كردن دور موتور هنگام دنده معكوس ٫ سرعت موتور باعث تكان اتومبيل و خارج شدن از driveline دلخواه ميشود و چسبندگي لاستيكهاي عقب كنترل ناپذير خواهد بود.

3- بعد از تنظيم دور موتور (revs) كلاج را بگيريد و دنده معكوس بدهيد. Double clutching ( 2 كلاج براي heel and toe downshift) اختياري است و ميتوانيد از Double clutching استفاده نكنيد ولي انجام ندادن اينكار باعث فرسايش صفحه كلاج و ساير قطعات انتقال نيرو ميشود. اگر نيروي حركتي و دنده معكوس براي ايجاد ميزان دلخواه oversteer كافي نيست ٫ از ترمز دستي (e-brake) استفاده كنيد.

4- كلاج را رها كنيد ٫ پا را از روي پدال ترمز برداريد و گاز را فشار دهيد. به حد كافي بايد گاز داد تا چرخها در جا بچرخند و حالت oversteer ادامه پيدا كند. حالا فرمان عكس بدهيد (countersteering و يا steering input ) تا جلوي اسپين و پرت شدن اتومبيل را بگيريد (pivoting و spinning out) . كه در اينجا كنترل و بازي كردن با گاز و فرمان بسيار مهم است.

نكات : انجام دريفت بدين روش با يك اتومبيل ديفرانسيل عقب و پر قدرت ميتواند زيبا ٫ روان و لذت بخش باشد.
ميزان دريف در اين روش ميتواند يك دريفت كوتاه و سريع و همچنين طي كردن كل پيچ و يا چند پيچ با دريفت باشد.
با اتومبيلهاي ديفرانسيل جلو هم ميتوان با اين روش دريفت كرد و Overseer با نحوه فرمان گرفتن و استفاده از ترمز دستي خواهد بود ولي دقت كنيد تا هنگام ورود به پيچ و انتقال وزن به چرخهاي جلو توسط ترمز ٫ اتومبيل عوض oversteer دچار understeer نشود.
اگر شما كاملا به روش Heel and toe downshifting مسلط هستيد و توسط اين تكنيك با موفقيت پيچها را طي ميكنيد ٫ دريفت به روش Heel Toe Shifting نيز براي شما سخت نخواهد بود.


E-Brake Drift
اين تكنيك از روشهاي ساده و ابتدايي دريفت به شما ميرود ولي با اين روش نيز ميتوان به زيبايي دريفت كرد و بخصوص در اتومبيلهاي ديفرانسيل جلو كاربرد دارد.

1- با سرعتي بسيار فراتر از ليميتهاي اتومبيل وارد پيچ شويد ٫ با سرعتي كه اگر دريفت نكنيد اتومبيل وارد Understeer شود.

2- با تكنيك Heel-Toe Downshift معكوس دهيد ٫ بايد از دنده اي استفاده كنيد كه در طول دريفت بتواند اتومبيل را بكشد ( غالبا دنده 2)

3- به صورت تيز فرمان را چرخانده و وارد پيچ شويد ٫ زماني كه دنده معكوس و چرخاندن فرمان را به اتمام رسانديد بايد در Apex پيچ باشيد.

4- دكمه ترمز دستي (E-Brake) را فشار داده ٫ ترمز دستي را سريع و با قدرت كشيده و بخوابانيد ( بايد فقط براي حدودا 1 ثانيه ترمز دستي را بكشيد) . در اتومبيلهاي ديفرانسيل عقب(RWD) هنگام كشيدن ترمز دستي بايد كلاج بگيريد. در اتومبيلهاي ديفرانسيل جلو (FWD) هنگام كشيدن دستي به گاز دادن ادامه دهيد.

5- وقتي احساس كرديد قسمت عقب اتومبيل به صورت بصورت ضربه اي سر خورد ٫ بلافاصله فرمان را در جهت عكس بچرخانيد (countersteer) تا چرخهاي جلو موازي جهت مسير باشند.
اتومبيل شما در جهت چرخهاي جلو تا زمان چرخيدن چرخها كشيده ميشود. به گاز دادن ادامه دهيد ٫ اگر شما گاز را رها كنيد و يا ترمز كنيد چون اتومبيل به شدت در حالت oversteer ميباشد ٫ اتومبيل يا از مسير خارج ميشود و يا اسپن وحشتناكي روي ميدهد.كه در اينجا كنترل و بازي كردن با گاز و فرمان بسيار مهم است.

6- وقتي خواستيد دريفت را به اتمام رسانده و به صورت مستقيم حركت كنيد ٫ بعد از پايان دريفت گاز را به رواني رها كرده و فرمان را را صاف كنيد ٫ اتومبيل با حركتي ضربه اي از حالت دريفت خارج شده و به شكلي مستقيم در جهت چرخهاي جلو حركت ميكند.

نكات : در انجام دريفت بدين روش عملكرد ترمز دستي بايد خوب باشد.
ادامه اين حركت بسيار سختتر از شروع آن است و هرچه قدرت اتومبيل بيشتر باشد بهتر خواهد بود. پس هنگام اجراي اين تكنيك به فكر ادامه دريفت در سرتاسر نميه دوم پيچ نيز باشيد ٫ بخصوص براي پيچهاي U شكل و طولاني. همچنين بايد سرعت زيادي داشته باشيد و اتومبيل شما قدرت ادامه دريفت را داشته باشد.
يك نكته تكراري : roll bar نصب كرده باشيد.
بازي كردن با گاز و فرمان در اين تكنيك براي دريفتهاي طولاني مهم است.
نكته ديگر اينكه از اين روش براي اصلاح خطاهاي رخ داده در هنگام Race نيز استفاده ميشود و در رالي هاي حرفه اي ٫ بخصوص براي پيچهاي تيز و با زاويه زياد نيز مورد استفاده است.


Clutch Kick
1- با سرعتي بسيار فراتر از ليميتهاي اتومبيل وارد پيچ شويد ٫ با سرعتي كه اگر دريفت نكنيد اتومبيل وارد Understeer شود.

2- فرمان را به داخل پيچ چرخانده و گاز را فشرده و نگه داريد.

3- در اين سرعت اتومبيل شما بايد شروع به Understeer كند. وقتي اين حالت رخ داد و يا درست قبل از رخ دادن آن ٫ كلاج را فشار داده و نگه داريد و همچنان گاز را فشار دهيد.

4- با فشار دادن كلاج و نگه داشتن گاز دور موتور تا حداكثر بالا ميرود ٫ به محض اينكه دور موتور بسيار بالا رفت كلاج را ناگهان رها كنيد و اين كار باعث از دست دادن ناگهاني چرخهاي عقب ميشود.

5- وقتي احساس كرديد قسمت عقب اتومبيل بشكل ضربه اي سر خورد ٫ بلافاصله فرمان را در جهت عكس بچرخانيد (countersteer) تا چرخهاي جلو موازي جهت مسير باشند.
اتومبيل شما در جهت چرخهاي جلو تا زمان چرخيدن چرخها كشيده ميشود. به گاز دادن ادامه دهيد ٫ اگر شما گاز را رها كنيد و يا ترمز كنيد چون اتومبيل به شدت در حالت oversteer ميباشد ٫ اتومبيل يا از مسير خارج و يا اسپن ميشود.كه در اينجا كنترل و بازي كردن با گاز و فرمان بسيار مهم است.

6- وقتي خواستيد دريفت را به اتمام رسانده و به صورت مستقيم حركت كنيد ٫ بعد از پايان دريفت گاز را به رواني رها كرده و فرمان را را صاف كنيد ٫ اتومبيل با حركتي ضربه اي از حالت دريفت خارج شده و به شكلي مستقيم در جهت چرخهاي جلو حركت ميكند.

نكات : همانطور كه در قسمت قبلي اشاره شده بود اين تكنيك مخصوص اتومبيلهاي ديفرانسيل عقب است.
با اجراي اين تكنيك فشار زيادي به صفحه كلاج و ساير قطعات منتقل كننده نيرو وارد ميشود و انجام اين تكنيك مستلزم داشتن موتوري پرقدرت و صفحه كلاج ريسي است تا داغ نكند و زود خراب نشود و تحمل ضربه ناشي از انجام اين تكنيك را داشته باشند.
با اتومبيلهاي پر قدرت ميتوان با سرعتهاي متوسط نيز اين تكنيك را انجام داد.


Shift LockDrift
1- با سرعتي بسيار فراتر از ليميتهاي اتومبيل وارد پيچ شويد ٫ با سرعتي كه اگر دريفت نكنيد اتومبيل وارد Understeer شود.

2- شروع به پيچيدن كرده و سريعا دنده معكوس بدهيد ( غالبا اتومبيل بايد در دنده 2 باشد)

3- بوسيله معكو سريع ( بدون Heel-Toe Downshifting) اتومبيل دچار لغزش شده ٫ سرعت كاهش زيايد ميابد و دور موتور بالا ميرود.

4- پس از معكوس دادن سريعا گاز بدهيد و اينكار باعث مي شود لاستيكها چسبندگي خود را ناگهان از دست بدهند و دريفت آغاز ميشود.

5- وقتي احساس كرديد قسمت عقب اتومبيل بشكل ضربه اي سر خورد ٫ بلافاصله فرمان را در جهت عكس بچرخانيد (countersteer) تا چرخهاي جلو موازي جهت مسير باشند.
اتومبيل شما در جهت چرخهاي جلو تا زمان چرخيدن چرخها كشيده ميشود. به گاز دادن ادامه دهيد ٫ اگر شما گاز را رها كنيد و يا ترمز كنيد چون اتومبيل به شدت در حالت oversteer ميباشد ٫ اتومبيل يا از مسير خارج و يا اسپن ميشود.كه در اينجا كنترل و بازي كردن با گاز و فرمان بسيار مهم است.

6- وقتي خواستيد دريفت را به اتمام رسانده و به صورت مستقيم حركت كنيد ٫ بعد از پايان دريفت گاز را به رواني رها كرده و فرمان را را صاف كنيد ٫ اتومبيل با حركتي ضربه اي از حالت دريفت خارج شده و به شكلي مستقيم در جهت چرخهاي جلو حركت ميكند.

نكات : همانطور كه خوانديد در زمان ورود به پيچ با معكوس دادن و رها كردن كلاج دور موتور سريعا بالا رفته و از سرعت چرخهاي عقب ناگهان كاسته ميشود و بدين ترتيب Oversteer و دريفت شروع ميشود و اينكار تاثيري شبيه به كشيدن دستي ايجاد ميكند.
انجام اين تكنيك به موتور و دنده ها ضربه وارد ميكند و براي كاهش مقدار اين ضربه بهتر است اين تكنيك روي زمين خيس انجام شود ٫ زماني كه سطح پيست خيس است و يا هنگام باريدن باران انجام اين تكنيك لذت خاصي خواهد داشت
در اين روش با مقدار كمي اشتباه ممكن است نتوانيد Oversteer را كنترل كرده و دريفت را انجام دهيد و چون بر روي زمين خيس انجام اين تكنيك آسانتر خواهد بود و oversteer آسانتر صورت خواهد گرفت ٫ كنترل اتومبيل و انجام دريفت آسانتر و زيباتر خواهد بود.
همانند اغلب تكنيكهاي دريف اين روش نيز احتياج به قدرت و گشتاور موتور زياد است.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





مطالب قبلي





Copyright © 2009-20010 Loxblog.com All Rights Reserved . Designed by Loxblog.com

automecanickalhor

علی مقدم

automecanickalhor

http://automecanickalhor.loxblog.com

تعمیرات انواع خودرو های ایرانی و خارجی

دریفتینگ 3

تعمیرات انواع خودرو های ایرانی و خارجی

مطالب آموزشی هم داریم. هرچی خواستید فقط تو نظرات بنویسید.به صورت رایگان براتون میذاریم تعمیرات جلوبندی - تنظیم موتور - مکانیکی - شستشوی انژکتور - شارژ گاز کولر - تعمیر ECU

تعمیرات انواع خودرو های ایرانی و خارجی